Matěj
Sýkora
Práce proniká materiálem
BIO:
Matěj
Sýkora je absolvent JAMU, divadelní scénograf a filmový architekt na
volné noze. Pracuje pro velká divadla i pro nezávislé (site-specific)
divadelní projekty. Nebojí se objevovat nové obzory a nové postmoderní
postupy, typické pro naší post(post)moderní dobu. “Někdy je nutné
zabývat se tématem, které sice bylo testováno po staletí, ale které je
nyní opět (zdánlivě? podezřele?) aktuální.” Během své dvacetileté
kariéry měl tu čest spolupracovat na mnoha projektech, s mnoha
režiséry/ky, v mnoha (ne)divadelních prostorách. Razí metodu “vysávání
reality z každodenního života”.
O
INSTALACI: název: RUKA
Objekt z inscenace Čevengur, s režisérem Janem Kačenou pro HaDIvadlo. Román Čevengur je krásná věc. Je to napsaný asi před 100 roky a jde tam o hledání nějaký až absurdně-brutální cesty ke správnému světu sovětů – takový zvláštní ur-komunismus. Stěhuje se celá vesnice, manipuluje se s obřími válci nafty přes pole, lidi jezdí na koních, něco řeší, nemají co žrát, zabíjí buržousty, zůstávají sami někde po vesnicích… A ta pěst je takový symbol. Symbol něčeho, co tam bylo – ale taky, co nám z té velké sovětské utopie zůstalo. A zároveň je ta pěst je funkční – otevírací. Tam uvnitř žije jedna žena, kterou navštíví muž. A taky je uvnitř hrob – hrob všech možných lidí (hrob revoluce)... “Musí to být velký tak, aby se to vešlo do divadla; musí to být otvírací a vevnitř musí být hřbitov a byt v Moskvě; musí se tam vlézt dva herci a vydržet tam 20 min; musí to unést 4 technici.”